آشنایی با سوله تیرورقی و اجزای آن + قیمت

هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲
اسفند ۲۲, ۱۴۰۱
همه چیز درباره سوله دامداری
اسفند ۲۲, ۱۴۰۱
هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲
اسفند ۲۲, ۱۴۰۱
همه چیز درباره سوله دامداری
اسفند ۲۲, ۱۴۰۱

آشنایی با سوله تیرورقی و اجزای آن + قیمت

آشنایی با سوله تیرورقی و اجزای آن + قیمت

امروزه از سوله تیرورقی به عنوان قدیمی ترین نوع این سازه ها یاد می شود. همانطور که از نام آن ها پیداست، در ساخت این نوع سوله ها از ورقه های فولادی برش خورده استفاده می شود. این ورق ها با کمک اتصالاتی همچون جوش به یکدیگر متصل می شوند و اجزای سوله ها را به وجود می آورند. البته باید بگوییم که در عصر حاضر شاهد وجود مدل های جدیدتری از سوله ها هستیم. با این حال همچنان از سوله دست دوم یا سوله نو تیرورقی در ساخت برخی از سازه ها استفاده می شود. اگر می خواهید اطلاعات کاملی را در رابطه با این نوع سازه ها به دست آورید، حتما در ادامه با ما همراه شوید.

سوله تیرورقی
سوله های تیرورقی با نام سوله سنگین یا سوله سنتی نیز شناخته می شوند

سوله تیرورقی چیست؟ آشنایی کلی با انواع سوله

همانطور که گفتیم، امروزه انواع گوناگونی از سوله ها به وجود آمده اند و سوله تیرورقی قدیمی ترین نوع این سازه ها است. در این بخش شما را به صورت مختصر با انواع این سازه ها آشنا می کنیم.

  • سوله تیر ورقی: این سازه ها با نام سوله سنگین یا سوله سنتی نیز شناخته می شوند. امروزه ساخت این نوع سوله ها عمدتا برای پروژه هایی که دارای دهانه کمتر از ۲۰ متر هستند توصیه می شود. زیرا تنها در این صورت است که از نظر هزینه برای کارفرمایان به صرفه خواهد بود. همچنین ایمنی سازه های تیرورقی با دهانه بیش از ۲۰ متر چندان بالا نیست.
  • سوله سبک یا خرپایی: در ساخت این نوع سوله ها از قوطی های پروفیل استفاده می شود. ساختار این سازه ها به گونه ای است که میزان استفاده از فولاد در بدنه آن ها به حداقل رسیده است. همین موضوع باعث کاهش وزن آن ها و مقرون به صرفه شدن قیمت این سازه ها شده است. از طرفی این سوله ها دارای استحکام بالایی هستند. نکته دیگری که در رابطه با سوله سبک یا خرپایی وجود دارد مربوط به فونداسیون آن ها است که ساخت آن نسبت به سایر مدل های سوله مقرون به صرفه تر خواهد بود.
  • سوله UBM: این سوله ها برخلاف دو مدل دیگر که به صورت قطعه های آماده به محل احداث سازه منتقل می شوند، در همان محل با استفاده از دستگاه مخصوص ساخته می شوند. سقف این سوله ها به صورت قوسی ساخته می شود و قابلیت اجرای سوله در ابعاد خیلی بزرگ را فراهم می سازند.
آشنایی با سوله تیرورقی
سوله های تیرورقی و خرپایی در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند

تفاوت سوله خرپا و تیرورقی

با توجه به توضیحاتی که داده شد، می توان تفاوت سوله تیرورقی و خرپایی را در موارد زیر دانست:

  • وزن سوله خرپایی نسبت به سوله های تیرورقی پایین تر است و در نتیجه قیمت آن مناسب تر خواهد بود.
  • می توان گفت که نصب و راه اندازی سوله های خرپایی آسان تر است و بدون آن که قطعات این سوله ها باز و دمونتاژ شود نیز می توان آن ها را جا به جا کرد.
  • سوله های تیرورقی نسبت به انواع خرپایی دارای محدودیت بیشتری در ابعاد دهانه هستند.
  • سوله خرپایی نسبت به تیرورقی مدل جدیدتری است.
  • در سوله های خرپایی امکان اجرای سقف های گوناگون وجود دارد در حالی که سوله های تیرورقی عمدتا دارای سقف شیبدار و قوسی هستند.
  • هر دو سازه امکان نصب و اجرای جرثقیل سقفی را به کارفرمایان می دهند.
خرید و اجرای سوله تیرورقی
سوله تیرورقی از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که در حفظ ساختار و استحکام سازه از اهمیت بالایی برخوردارند.

دهانه سوله تیرورقی

باید بگوییم که بیشترین دهانه ای که می توان به صورت استاندارد برای سوله تیرورقی بدون ستون متصور شد، ۶۰ متر است. با این حال در برخی از پروژه های قدیمی دیده شده است که دهانه هایی با اندازه بالاتر نیز برای این نوع سوله ها ساخته شده اند. اما سوله هایی با دهانه بزرگ دارای وزن بسیار بالایی در هر متر مربع هستند و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

از طرفی به دلیل وزن بالای این سازه ها، قیمت آن ها بسیار بالا می رود و به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. همین محدودیت ها باعث شد تا مهندسان سازه در تکاپوی ابداع انواع جدیدی از سوله باشند که در عین داشتن وزن پایین، استحکام بالایی داشته باشد و بتوان آن را در ابعاد گوناگون اجرا کرد. امروزه این نوع سازه را با نام سوله خرپایی یا سوله سبک می شناسیم که به میزان زیادی جای سوله های تیرورقی را گرفته است.

آشنایی با اجزای سوله تیرورقی

سوله تیرورقی از اجزای گوناگونی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا در حفظ ساختار و استحکام سازه از اهمیت بالایی برخوردارند. در زیر به برخی از مهمترین اجزای این سازه ها اشاره می کنیم:

  • قاب سوله
  • بولت
  • سگراد
  • وال پست
  • پرلین
  • از دیگر اجزای سوله های تیرورقی می توان به بادبند، تیر، سایبان، اتصالات و … اشاره کرد.
اجزای سوله تیرورقی
یکی از مهمترین مزایایی که سوله تیرورقی نسبت به سایر مدل ها دارد، اتصالات آسان قطعات و اجزای آن ها است.

مزایا و معایب

یکی از مهمترین مزایایی که سوله تیرورقی نسبت به سایر مدل ها دارد، اتصالات آسان قطعات و اجزای آن ها است. به طوری که می توان باز و بسته کردن این قطعه ها را به آسان ترین شکل ممکن انجام داد. همچنین بازیافت این قطعه ها نسبت به سایر مدل ها آسان تر انجام می پذیرد.

از جمله معایب این نوع سوله ها نیز می توان به وزن بالای آن ها اشاره کرد که در نهایت باعث قیمت زیاد این سازه ها نیز می شود. همچنین محدودیت دهانه و ارتفاع آن ها از دیگر معایبی است که می توان برایاین نوع سوله برشمرد. از طرفی باید بگوییم که این سازه ها در مقایسه با سوله های خرپایی از مقاومت، استحکام و ایمنی پایین تری برخوردارند.

قیمت سوله های تیرورقی چقدر است؟

به طور کلی باید بگوییم که سوله های تیرورقی به دلیل وزن بالایی که دارند، از قیمت بیشتری نیز برخوردار هستند. با این حال اگر نسبت به خرید سوله دست دوم کیلویی اقدام نمایید، قیمت نهایی نسبت به سفارش ساخت یک سوله نو برای شما بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. چونکه سوله های دست دوم تنها در نوع تیرورقی در دسترس هستند، این نوع سوله ها نیز می توانند از نظر اقتصادی برای کارفرمایان مناسب باشند. از طرف دیگر باید بگوییم که عوامل گوناگونی می توانند در قیمت سوله دست دوم تاثیر گذار باشند. از جمله این عوامل می توان به ابعاد سوله و وزن آن اشاره کرد. شما می توانید برای استعلام قیمت انواع این سازه ها، از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل نمایید.

قیمت سوله تیرورقی
از آنجا که سوله های دست دوم تنها در نوع تیرورقی در دسترس هستند،از نظر اقتصادی می توانند برای کارفرمایان مناسب باشند

فروش سوله تیرورقی با بهترین شرایط

اگر تصمیم به خرید سوله تیرورقی گرفته اید، پیشنهاد می کنیم خرید خود را از طریق فروشنده ای معتبر با سابقه درخشان در این حوزه انجام دهید. زیرا متاسفانه امروزه برخی از فروشندگان این سوله ها، سازه هایی غیر استاندارد را با قیمت هایی بالا به مشتریان ارائه می دهند و در نهایت آن ها را دچار ضررهای جدی می کنند. آسیا سوله به عنوان یکی از برترین عرضه کنندگان انواع سوله دست دوم در بوشهر و سایر شهرهای کشور، این محصولات را با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت به شما ارائه می دهد.

همچنین شما می توانید سفارش ساخت سوله مهندسی شده و جدید را نیز در این مجموعه ثبت نمایید که در سریعترین زمان ممکن به شما تحویل داده خواهد شد. از طرفی آسیا سوله با در اختیار داشتن یک تیم اجرایی حرفه ای، در طی فرایند نصب و راه اندازی سازه نیز با دریافت مناسب ترین دستمزد در کنار شما خواهد بود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم از طریق شماره های تماس با کارشناسان و متخصصان مجموعه بزرگ ما در ارتباط باشید.

دیدگاه ها بسته شده است