فروش و ساخت جرثقیل سقفی، سازه‌ای کلیدی در صنایع گوناگون

ساخت جرثقیل سقفی یکی از سازه‌هایی است که در اغلب سوله‌ها، کارخانه‌ها و به طور کلی سالن‌های صنعتی بزرگ استفاده می شود. ساخت جرثقیل سقفی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت به حساب می‌آید. زیرا صنایع گوناگون بسیاری به این سازه همه کاره نیاز جدی دارند. جرثقیل‌های سقفی انواع مختلف دارند. که هر کدام برای مصارفی خاص مناسبند. در ادامه این مطلب شما را با تمام آنچه لازم است از این سازه پرکاربرد بدانید، آشنا خواهیم کرد.

تست جرثقیل سقفی ساخت جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی چیست؟

به بیانی ساده این سازه متشکل است از دو ریل افقی که به موازات یکدیگر در ارتفاع سالن نصب شده‌اند. جرثقیل به کمک این دو ریل در طول و عرض سالن حرکت می‌کند. ساخت جرثقیل سقفی به شکلی است که می‌تواند در شش جهت متفاوت، یعنی بالا، پایین، چپ، راست، جلو و عقب جابجا شود. در اغلب موارد این نوع جرثقیل‌ها در محیط‌های سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با تعبیه قطعات مناسب می‌توان از آن در فضاهای باز نیز استفاده نمود.

آشنایی با اجزای این سازه

اجزاء اصلی که در ساخت جرثقیل سقفی به کار می‌روند عبارتند از:

  • قلاب
  • کابل
  • تیرآهن
  • پل

پل قطعه‌ای است که جابجایی جرثقیل را در محدوده‌ای بزرگ میسر می‌سازد و اجازه می‌دهد بار یا قطعه توسط جرثقیل در طول ریل‌ها به حرکت در بیاید.

قیمت جرثقیل های سقفی :

قیمت این جرثقیل ها با توجه به تناژ جرثقیل و نوع آن متفاوت هست برای مثال قیمت جرثقیل سقفی ۵ تن با قیمت جرثقیل سقفی ۱۰ تن متفاوت هست البته در نگاه اول این جمله ساده لوحانه است اما توجه کنید ه میتوان جرثقیل سقفی ساخت که پل آن ۱۰ تن باشد ولی وینچ و لوازم آن سه تن باشد. که در این صورت ممکن است قیمت آن در حد یک جرثقیل ۵ تن باشد. ضمن این که تعداد دفعات مورد استفاده در یک روز هم در انتخاب نوع قطعات آن تاثیر دارد و در نهایت بر قیمت آن تاثیر گذار است.

در صورتی که شما هنوز سوله ای برای نصب جرثقیل سقفی ندارید و فعلا در حال تحقیق هستید می توانید از این صفحه دیدن فرمایید

انواع جرثقیل سقف را بیشتر بشناسید

وینچ جرثقیل سقفی و بازویی

جرثقیل سقفی

این سازه نیز مانند سازه‌های دیگری که در صنعت استفاده می‌شود انواع مختلفی دارد. نحوه ساخت جرثقیل سقفی و اجزائی که در آن به کار می‌روند، به نوع کاربردی که مد نظر است بستگی دارد. به طور کلی این جرثقیل‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

جرثقیل سقفی تک پل

اگر یک جرثقیل سقفی تک پل در سوله یا کارگاه صنعتی خود داشته باشید تقریباً برای جابجایی تمام قطعات در تمام فضای کارخانه می‌توانید روی آن حساب کنید. زیرا طراحی آن به گونه‌ای است که هم در جهت عرضی سوله و هم در طول سوله قابل حرکت و جابجایی است. ساخت جرثقیل سقفی تک پل به دو صورت آویز و رونشین انجام می‌شود. نوع آویز به قسمت زیرین ریل آویزان است و نوع رونشین روی ریل نصب و به کمک آن جابجا می‌شود. قیمت مناسب و وزن کم جرثقیل‌های سقفی تک پل آن‌ها را به یکی از انواع محبوب تبدیل کرده است.

جرثقیل سقفی دو پل

جرثقیل‌های سقفی دو پل، دو خصیصه ویژه دارند: سرعت زیاد، قدرت زیاد. همین دو خصیصه باعث می شود این نوع جرثقیل برای جابجای اجسام سنگین و همچنین استفاده در سالن یا سوله‌های با عرض زیاد، مناسب به نظر برسد. یک ویژگی دیگر جرثقیل دو پل، ایمنی بالای آن حین کار است. با این حساب بهترین گزینه برای جابجایی بارهایی هستند که نیاز به ایمنی بیشتری دارند.

جرثقیل مونوریل

ساخت جرثقیل سقفی مونوریل به صورتی است که قادر است حرکت عمودی و افقی داشته باشد. این سازه دارای سبد تک نفره و دو نفره است که انتخاب آن به نوع کاربرد و درخواست کاربر بستگی دارد.

جرثقیل آویز

این نوع جرثقیل معمولاً از ورق ST37 ساخته می‌شود که دو نوع زنجیری و بوکسلی دارد. برای جابجایی قطعات سنگین، از ۵ تا ۱۰ تن، می‌توان روی این نوع جرثقیل حساب کرد جرثقیل آویز می‌تواند قطعه مورد نظر شما را تا ۱۶ متر بالا ببرد.

جرثقیل بازویی (ستونی)

جرثقیل بازویی دارای یک ستون ثابت و یک بازوی محرک است طراحی و ساخت جرثقیل سقفی بازویی به شکلی است که بازوی آن می‌تواند در شش جهت مختلف حرکت نماید. این نوع جرثقیل مزایای بسیاری دارد. از جمله این که طول بازو و ستون آن می‌تواند بر حسب نیاز، متفاوت باشد و به نیاز مشتری بستگی دارد.علاوه بر این در محیط‌های باز و هم فضایی با سقف بسته قابل استفاده است. در نظر داشته باشید که جرثقیل بازویی یا ستونی در دو نوع دستی و اتوماتیک ساخته می‌شود.

ساخت جرثقیل سقفی چه کمکی به صنعت کرده است؟

جرثقیل سقفی

جرثقیل‌های سقفی مزایای بسیاری دارند که موجب تبدیل شدن آن‌ها به سازه‌ای مهم و کاربردی در صنایع مختلف شده است. از جمله مزایای بارز این نوع جرثقیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال و جابجایی آسان و بدون دردسر قطعات سنگین
  • پایین آمدن احتمال آسیب و حادثه در محیط کار
  • کارایی آسان، بدون نیاز به داشتن مهارتی خاص
  • دسترسی آسان و سریع به تمام فضای کار

در کنار تمام این‌ها می‌توان گفت ساخت جرثقیل سقفی باعث شده است روند کار صنعتی آسان‌تر و بدون دردسر پیش برود. زیرا استفاده از این سازه، از طرفی در انرژی کارکنان و از طرفی دیگر در زمان صرفه می‌کند و نتیجه آن راندمان بالاتر در کار است.

کاربرد ویژه: ساخت جرثقیل سقفی برای تعمیر قطعات

خوب است بدانید جرثقیل‌های سقفی به جز جابجایی، تخلیه بار یا بارگیری، کاربرد دیگری نیز دارند که خصوصاً در مورد کارخانه‌های بزرگ اهمیت بسیاری دارد. این کاربرد، تعمیر قطعات و ماشین آلات است. در بسیاری از موارد تعمیر قطعاتی که بسیار بزرگ و سنگین هستند کار پیچیده‌ای است. زیرا به راحتی قابل جابجا شدن نیستند و گاهاً دسترسی به محل خرابی نیز دشوار است. ساخت جرثقیل سقفی، این مشکل را حل کرده است و به عنوان ابزاری برای تعمیر چنین قطعاتی به کار می‌رود.

نکاتی که باید هنگام خرید جرثقیل سقفی در نظر بگیرید

جرثقیل سقفی

هنگامی که صحبت از خرید یک سازه، ماشین یا حتی قطعه صنعتی می‌شود، باید فاکتورهای متعددی در نظر گرفته شود. خصوصاً زمانی که پای یک سازه مهم، بزرگ و البته گران قیمت در میان باشد. ساخت جرثقیل سقفی، همان طور که در بخش‌های قبل گفته شد، در انواع مختلف انجام می‌شود. انتخاب نوع مناسب این سازه مهم‌ترین نکته هنگام خرید آن است. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً هنگام خرید از کارشناس فروش جرثقیل سقفی که به این حوزه کاملاً آگاه باشد کمک بگیرید. نوع کاربردی که مد نظر شماست، ابعاد قطعات یا باری که قرار است با جرثقیل جابجا شوند، محیط کار، میزان بودجه در دسترس و … همگی از جمله عواملی است که هنگام خرید باید در نظر گرفته شوند.

محدوده حرکتی جرثقیل، مکانیزم جابجایی و حرکت آن، جنس قطعات، توان جرثقیل و … باید یک به یک مورد بررسی قرار گیرند. در برخی موارد شرکت ساخت جرثقیل سقفی، بسیار از اِلمان‌های تولید را بر اساس درخواست مشتری تغییر می‌دهد یا طراحی می‌کند. به این ترتیب سازه‌ای دقیقاً مناسب موقعیت و کاربرد مورد نظر تحویل می‌‌دهد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود هنگام خرید، مشورت با افراد متخصص و کارشناس را فراموش ننمایید.

لینک وبلاگ مرتبط