همه چیز درباره سوله دامداری

آشنایی با سوله تیرورقی و اجزای آن + قیمت
اسفند ۲۶, ۱۴۰۱
صادرات و اجرای سوله دست دوم عراق
اسفند ۲۶, ۱۴۰۱
آشنایی با سوله تیرورقی و اجزای آن + قیمت
اسفند ۲۶, ۱۴۰۱
صادرات و اجرای سوله دست دوم عراق
اسفند ۲۶, ۱۴۰۱

همه چیز درباره سوله دامداری

بررسی و آشنایی با سوله دامداری

آیا تصمیم به احداث یک سوله دامداری گرفته اید؟ در این صورت توصیه می کنیم در این مقاله از آسیا سوله با ما همراه شوید تا شما را به با مشخصات و انواع این سازه ها آشنا کنیم. همانطور که میدانید، سوله ها سازه هایی با کاربردهای بسیار متنوع هستند. یکی از اصلی ترین و شناخته شده ترین کاربردهای این سازه ها مربوط به دامداری است. ساخت یک سوله برای تاسیس دامداری نسبت به احداث یک ساختمان مجزا مزایای زیادی برای کارفرمایان دارد. همچنین خرید یک سوله دست دوم گزینه مناسبی است که پیش روی این افراد قرار دارد. از جمله مزایای ساخت سوله به جای احداث ساختمان، می توان به هزینه مناسب تر و زمان ساخت کوتاه تر اشاره کرد. از این رو امروزه تقاضا برای احداث این نوع سوله ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

سوله دامداری
ساخت یک سوله برای تاسیس دامداری نسبت به احداث یک ساختمان مجزا مزایای زیادی برای کارفرمایان دارد

منظور از سوله دامداری چیست؟

سوله دامداری محلی است که برای نگهداری از دام از جمله گاو، گوسفند و بز ساخته می شود. بسته به نوع دامی که در سوله نگهداری می شود، ویژگی های این سازه متفاوت خواهد بود. دامداری یکی از مشاغل بسیار پر سود است که امروزه بسیاری از افراد متقاضی ورود به این شغل هستند. از آنجا که راه اندازی یک دامداری نیاز به سرمایه زیادی دارد، افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های تاسیس یک دامداری می گردند. همانطور که گفته شد یکی از بهترین راه هایی که می توان برای کاهش این هزینه ها در نظر گرفت، احداث یک سوله دامداری به جای ساخت یک ساختمان است. این سوله ها به دو شکل مدرن و سنتی ساخته می شوند و بسته به سفارش کارفرمایان قابل طراحی و اجرا هستند.

ویژگی های سوله دامداری

یک سوله دامداری از نظر ویژگی ها و مشخصاتی که دارد، با سایر سوله ها متفاوت است. به عنوان مثال حفظ دمای مطلوب دارای اهمیت بالایی در رشد و پرورش دام ها است. به همین دلیل نیاز است که سوله های مخصوص دامداری در عین برخورداری از تهویه مطبوع، عایق مناسبی برای دما باشند. این در حالی است که ممکن است یک سوله با کاربرد غیر دامداری، نیازی به پوشش های عایق حرارت نداشته باشد. در ادامه شما را با مهمترین ویژگی های این نوع سازه ها بیشتر آشنا می کنیم.

آشنایی با ویژگی های سوله دامداری
سوله های مخصوص دامداری در عین برخورداری از تهویه مطبوع، می بایست عایق مناسبی برای دما باشند

ابعاد سوله دامداری

نکته مهمی که در رابطه با سوله دامداری گوسفندی وجود دارد این است که باید به صورت بدون ستون ساخته شود. بنابراین ساخت آن ها باید به صورت کاملا مهندسی شده باشد تا هیچ گونه خطر ریزشی وجود نداشته باشد. از طرفی باید ابعاد و فضای کافی برای بخش های مختلف دامداری اعم از انبار علوفه، محل نگهداری دام (آغل)، حمام دام، سالن پشم چینی، سالن شیردوشی و … در نظر گرفته شود. همچنین توجه داشته باشید که ابعاد این سوله ها باید متناسب با میزان دامی باشد که قصد نگهداری از آن را دارید. به عنوان مثال در زیر به متراژ لازم برای نگهداری از انواع گوناگون دام اشاره می کنیم. البته علاوه بر این فضا نیاز است که فضای راهروها را نیز در نظر بگیرید.

  • ۱ متر به ازای هر گوسفند
  • ·        0.5 متر به ازای هر بره
  • ·        1.5 متر به ازای هر میش آماده زایمان
  • ·        0.7 متر به ازای هر بره یک ساله

ارتفاع و دهانه سوله

کمترین ارتفاعی که می توان برای یک سوله دامداری در نظر گرفت ۲ متر است. البته این مقدار با توجه به بسته یا باز بودن سوله متفاوت است. در مناطق سردسیر که نیاز به ساخت آغل های بسته وجود دارد، این ارتفاع بیشتر خواهد بود. باید اشاره کنیم که میزان ارتفاع سوله های دامداری با توجه به اندازه گله نیز متفاوت است. در واقع هر چه دام بیشتری در آغل نگهداری شوند، نیاز به گردش هوای بیشتری وجود دارد. بدین منظور باید ارتفاع بیشتری برای ساخت سوله در نظر گرفته شود. همچنین ابعاد دهانه سوله های دامداری نیز بسته به مقدار دام متفاوت خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که بهترین میزان این دهانه بین ۲۵ تا ۲۸ متر است.

ساخت سوله دامداری
سوله های دامداری می توانند به شکل های باز یا بسته ساخته شوند

دیوار، درب و پنجره سوله

همانطور که گفته شد، سوله های دامداری می توانند به شکل های باز یا بسته ساخته شوند. در صورتی که این سوله ها بسته باشند، حتما باید به منظور تامین نور کافی، در دیواره ها پنجره هایی با ابعاد مناسب تعبیه شوند. این پنجره ها باید به گونه ای ساخته شوند که نور خورشید به میزان کافی به داخل بتابد و ویتامین D مورد نیاز حیوانات را تامین کند.

بسته به ابعاد سوله ممکن است این پنجره ها تنها در یک سمت دیوار ساخته شوند یا این که دیوارهای دو طرف آغل دارای پنجره باشند. این دیوارها معمولا از جنس آجر و سنگ یا بلوک ساخته می شوند. همچنین در برخی از سوله ها نیز ترکیبی از این مصالح برای ساخت دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ابعاد درب سوله دامداری بسته به اندازه گله تعیین می شود و می تواند بین ۱.۵ تا ۳ متر متغیر باشد.

سقف

سقف سوله دامداری را می توان از پوشش های گوناگونی ساخت که در میان آن ها پوشش سقف UPVC تناسب بالایی با کاربرد این سازه ها دارد. شکل سقف این سوله ها نیز می تواند به صورت شیبدار یا غیر شیبدار باشد اما عمدتا سقف شیبدار ساخته می شود. از طرفی در صورت شیب دار بودن، این شیب می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. این موضوع با توجه به عرض سوله در نظر گرفته می شود. در صورتی که اندازه عرض کمتر از ۵ متر باشد، سقف به صورت شیبدار یک طرفه ساخته می شود. در غیر این صورت سقف شیبدار دو طرفه انتخاب مناسب تری است.

سقف سوله
سقف سوله دامداری را می توان از پوشش های گوناگونی ساخت که در میان آن ها پوشش سقف UPVC تناسب بالایی با کاربرد این سازه ها دارد

کف سوله دامداری

کف این سوله ها می توانند از جنس خاک باشند و مصالح خاصی برای ساخت آن ها در نظر گرفته نشود. البته توصیه می شود که این بخش ها را از جنس سنگ و یا سیمان بسازید. از طرفی کف این نوع سوله ها حتما باید به صورت شیبدار ساخته شود. در این صورت آب ریخته شده در کف به آسانی به سمت کانال های فاضلاب هدایت می شود.

قیمت سوله دامداری چقدر است؟

امروزه بسیاری از کارفرمایانی که متقاضی ساخت سوله دامداری هستند، می خواهند سازه هایی استاندارد را با وزن سبک بسازند تا هزینه آن ها به حداقل میزان ممکن برسد. به طور کلی مواردی همچون نوع دام، ابعاد سوله، متریال مورد استفاده در ساخت و دستمزد اجرای پروژه می توانند نقش مهمی در قیمت نهایی سوله ایفا کنند. اگر می خواهید هزینه ها را به حداقل برسانید، پیشنهاد ما این است که به جای ثبت سفارش یک سوله نو، سوله دست دوم کیلویی را خریداری نمایید. بدین صورت می توانید هزینه های ساخت سوله را تا حدود ۳۰ درصد کاهش دهید که هزینه ای قابل توجه خواهد بود. در صورتی که قصد استعلام قیمت سوله دست دوم را دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان مجموعه آسیا سوله در تماس باشید.

قیمت سوله دامداری
به طور کلی مواردی مانند نوع دام، ابعاد سوله، متریال مورد استفاده در ساخت و دستمزد اجرای پروژه می توانند نقش مهمی در قیمت نهایی سوله ایفا کنند

طراحی و ساخت سوله دامداری

آسیا سوله با در اختیار داشتن انبار وسیعی از انواع سوله دست دوم در بوشهر، کرمان، شیراز و … به عرضه این سازه های استاندارد در سراسر کشور می پردازد. همچنین در صورتی که قصد سفارش ساخت سوله هایی سبک و استاندارد را دارید، پیشنهاد می کنیم کیفیت کار و قیمت های مجموعه ما را مشاهده نمایید و سپس نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید کافی است با ما تماس بگیرید.

دیدگاه ها بسته شده است